Σκοπός της παρούσας μελέτης είναι να διερευνήσει τα γλωσσικά ελλείμματα σε παιδιά με Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής-Υπερκινητικότητας (ΔΕΠ-Υ), την πιθανή σύνδεση τους με τις εκτελεστικές λειτουργίες και τη δυνατότητα αποκατάστασής τους. Παράλληλα, θα χαρτογραφήσει και θα συγκρίνει τις γλωσσικές ικανότητες και τις εκτελεστικές λειτουργίες μονόγλωσσων παιδιών, με και χωρίς ΔΕΠ-Υ, σχολικής ηλικίας. Στο δεύτερο στάδιο της μελέτης και με βάση τα αποτελέσματα των νευροψυχολογικών μετρήσεων θα χορηγηθεί σύντομη παρέμβαση για την εξάσκηση των ελλειμμάτων με τη χρήση του προγράμματος Brain ΗQ.
Η παρούσα μελέτη συνεισφέρει τόσο στην θεωρητική όσο και στην εφαρμοσμένη επιστημονική γνώση. Όσον αφορά τη θεωρητική επιστημονική γνώση, από όσο γνωρίζουμε, οι μελέτες που διερευνούν τα γλωσσικά ελλείμματα παιδιών με ΔΕΠ-Υ και τη σχέση τους με τις εκτελεστικές λειτουργίες είναι περιορισμένες και με μεθοδολογικούς περιορισμούς που δεν έχουν επιτρέψει την εξαγωγή ασφαλών συμπερασμάτων. Εφαρμόζοντας νέες μεθοδολογικές προσεγγίσεις, η παρούσα μελέτη θα είναι σε θέση να μας παρέχει σημαντικές θεωρητικές και κλινικές πληροφορίες για τη φύση της διαταραχής που θα μπορούσαν να ληφθούν υπόψη στα διαγνωστικά κριτήρια των παιδιών με ΔΕΠ-Υ η/και να συνεισφέρουν στην πρώιμη διάγνωση. Επιπλέον, με βάση τα ανωτέρω αναφερόμενα και εφ’ όσον επιβεβαιωθεί αν υφίσταται και ποια είναι η σχέση των γλωσσικών ελλειμμάτων με τις εκτελεστικές λειτουργίες, θα έχει συμβάλλει στην εφαρμοσμένη επιστημονική γνώση και θα οδηγήσει στην καθιέρωση και στην Ελλάδα σύγχρονων, εμπεριστατωμένων και πιο αποτελεσματικών θεραπευτικών στρατηγικών αντιμετώπισης της ΔΕΠ-Υ.
Στο ερευνητικό πρωτόκολλο συμμετάσχουν παιδιά με ΔΕΠ-Υ (πειραματική ομάδα) και παιδιά με τυπική ανάπτυξη (ομάδα ελέγχου) πρώιμης παιδικής ηλικίας και οι γονείς θα είναι εκείνοι που θα συναινέσουν στη συμμετοχή ή επεξεργασία των δεδομένων ή να ασκήσουν τα δικαιώματα των παιδιών τους.
Για να συμμετάσχετε στην έρευνα, θα ζητηθεί το παιδί σας να συναντηθεί με τις ερευνήτριες συνολικά δύο φορές έπειτα από συνεννόηση. Θα ζητηθούν πληροφορίες από τους γονείς σχετικά με τα παιδιά, όπως δημογραφικά στοιχεία (ηλικία, ημερομηνία γέννησης, τάξη φοίτησης) και σύντομο ιατρικό ιστορικό. Από τα παιδιά θα ζητηθεί να δουν συστοιχίες εικόνων (εκφραστικό λεξιλόγιο, σύνταξη και μορφολογία) και θα κληθούν να μας απαντήσουν (μόνο λεκτικά) τι βλέπουν. Επίσης μέσω ηλεκτρονικού υπολογιστή θα παρουσιάζονται παιχνίδια (πχ μνήμης, λεκτικής ευχέρειας, προσοχής) και το παιδί θα κληθεί να κοιτάει προσεκτικά την οθόνη και να απομνημονεύει, να εστιάζει την προσοχή του ή να βρίσκει το λάθος ανάλογα με το παιχνίδι που θα του παρουσιάζεται κάθε φορά.
Η συμμετοχή σας στην έρευνα είναι απολύτως εθελοντική. Μπορείτε να αρνηθείτε να συμμετάσχετε χωρίς καμία αιτιολογία ή δικαιολογία. Το παιδί σας, επίσης, θα ερωτηθεί προφορικά αν θέλει να συμμετάσχει. Μπορείτε να αλλάξετε γνώμη εσείς ή/και το παιδί σας ανά πάσα στιγμή και να αποχωρήσετε από την έρευνα χωρίς καμία αιτιολογία ή δικαιολογία και χωρίς καμία συνέπεια για σας. Σε αυτή την περίπτωση μπορείτε να ζητήσετε να διαγραφούν τα δεδομένα και οι πληροφορίες που έχουμε συλλέξει για σας.